المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : درجة الحرارة التى يمكن ان يتحملها البادجى

AHMED ISMAEL
11-10-2011, 12:25 PM
موضوع مهم للمناقشه الجاده

اخوانى الكرام
المحترفين منهم و الهواه
و بالطبع الخبراء
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

قام اخونا ابراهيم ( coolabe (http://www.zoo4arab.com/avb/member.php?u=9420) )

باستفسار غايه فى الاهميه
و هو ما هى درجة الحراره التى يمكن ان يتحملها البادجى
و بالطبع يقصد درجة لحراره فى الشتاء
و لكننا يمكن ان نستعرض درجة الحراره التى يتحملها البادجى صيفاً و شتاءً

طيب كم درجة الحرارة الي ممكن يتحملها البادجي

اخى الكريم
تصدق ان دى اول مره يمر عليا هذا السؤال او يجى فى ذهنى
و فعلاً موضوع محتاج المناقشه و طرحه بين الاعضاء

اترك الموضوع مفتوح للمناقشه
من الساده الخبراء و المحترفين فى هذه الهوايه الجميله

AHMED ISMAEL
11-10-2011, 12:28 PM
http://www.zoo4arab.com/avb/showthread.php?p=334547#post334547

AHMED ISMAEL
11-10-2011, 12:57 PM
[QUOTE=coolabe;334547]السلام عليكم

اخواني عندي استفسار عن درجة الحرارة الدنيا الي ممكن يتحملها طائر البادجي

يعني في فلسطين بتوصل في بعض الاحيان صفر او سالب 1 الى سالب 2 حسب الجو

لو بدي اضع القفص على البلكونة هل يحتمل الطائر انخفاض درجات الحرارة؟؟

ولو شمعته بمشمع من كل الجهات الا فتحة للتهوية هل يكفي ذلك ؟

AHMED ISMAEL
11-10-2011, 01:07 PM
السلام عليكم

اخواني عندي استفسار عن درجة الحرارة الدنيا الي ممكن يتحملها طائر البادجي

يعني في فلسطين بتوصل في بعض الاحيان صفر او سالب 1 الى سالب 2 حسب الجو

لو بدي اضع القفص على البلكونة هل يحتمل الطائر انخفاض درجات الحرارة؟؟

ولو شمعته بمشمع من كل الجهات الا فتحة للتهوية هل يكفي ذلك ؟

ده اقتباس من موضوع للاخ ابراهيم

ابو رقيه
11-10-2011, 01:19 PM
وانا كمان فى انتظار الاجابه

AHMED ISMAEL
11-10-2011, 01:33 PM
صحيح المكان بعيد عن مضرب الامطار والهواء جاء مذري خلف جدار المنزل من جهتين

والجهات الاخرى ما فيها هواء قوي لانها مخبأة عن اتجاه الهواء

و ده اقتباس اخر للاخ ابراهيم من موضوع له

AHMED ISMAEL
11-10-2011, 04:04 PM
برجاء الرد من الخبراء

كريم النمر
11-10-2011, 04:13 PM
يا جماعه طائر البادجى عامة موطنه الاصلى فى استراليا وانجلترا وهولندا يعنى عامة الدول الاوروبيه وطبعا فى فى دول امريكا الجنوبيه والهواه فى معظم الدول الاوروبيه بيربوه حيث ان درجات الحراره هناك بتو صل لمعدلات عاليه جدا من البروده بالنسبه للطائر البادجى اللى بيكون حر (يعنى بيطير فى الجو مش موجود فى قفص ) ممكن يتغلب على هذه الظروف لان تركيبه الجسمانى نشاته بتساعده على كده انما الطائر اللى متربى فى قفص ودرجات حراره معينه عن الخارج ميقدرش يتحمل درجات الحراره دى لذلك انصح الاخ الفاضل انه يحاول يضع الطيور بغرفه داخل بيته مع التدفئه طبعا انما لو مش امكن يبقلا عليه يضع 3 طبقات من المشمع لانه اكثر شىء من بحتفظ بالحراره للطيور مع مراعاة وضع الليمون والثوم بالليمون على الماء للوقايه من البرد

AHMED ISMAEL
11-10-2011, 04:24 PM
يا جماعه طائر البادجى عامة موطنه الاصلى فى استراليا وانجلترا وهولندا يعنى عامة الدول الاوروبيه وطبعا فى فى دول امريكا الجنوبيه والهواه فى معظم الدول الاوروبيه بيربوه حيث ان درجات الحراره هناك بتو صل لمعدلات عاليه جدا من البروده بالنسبه للطائر البادجى اللى بيكون حر (يعنى بيطير فى الجو مش موجود فى قفص ) ممكن يتغلب على هذه الظروف لان تركيبه الجسمانى نشاته بتساعده على كده انما الطائر اللى متربى فى قفص ودرجات حراره معينه عن الخارج ميقدرش يتحمل درجات الحراره دى لذلك انصح الاخ الفاضل انه يحاول يضع الطيور بغرفه داخل بيته مع التدفئه طبعا انما لو مش امكن يبقلا عليه يضع 3 طبقات من المشمع لانه اكثر شىء من بحتفظ بالحراره للطيور مع مراعاة وضع الليمون والثوم بالليمون على الماء للوقايه من البرد
بارك الله فيك يا كريم
و مستنين حد يرد على استفسار درجة الحراره

محمد عادل
11-10-2011, 04:48 PM

جزاك الله كل خير على الرد الوافى

sayko pop
11-10-2011, 05:07 PM
أخى الحبيب الامر كله يكمن فى تكيف جسم الطائر مع البيئه منذ الولاده فأن الطائر يتكيف على البيئه التى يعيش فيها وجسم الطائر يكيف نفسه فمثلا اذا كنت تربى البادجى فى المنزل وقررت فجأه أن تغير أسلوب المعيشه وتربى فى الخارج فى البلكونه مثلا فهذا الامر يكون مميت للطائر للتغير الكبير فى درجات الحراره وايضا يؤثر فى الطائر نوعيه الاكل المقدم له من حيث يمنحه الدفىء أم لا وايضا البادجى فى البريه يقوم بالطيران الى مسافات كبيره بحثا عن الطعام وهذا يقوى جسم الطائر ويقوى مناعته فالطائر لا يتأثر بالتغير التدريجى فى درجات الحراره مثل تتابع الفصول مما يعطى جسم الطائر فرصه للتكيف مع الجو المحيط ومعادله درجه الحراره الخارجيه ومعدل درجه حراره جسم الطائر والله الموفق

coolabe
11-10-2011, 11:10 PM
الف شكر يا شباب على الردود الطيبة

انا بصراحة خايف احطهم على البلكونة عشان ما يموتوا

مع العلم بيتي بارد بناه جديد ولسا ما سخن

ابو منه
11-11-2011, 10:00 PM
السلام عليكم جميع الاخوه الاعضاء
الموضوع ده فعلا يستاهل الاهتمام ومثلاما ذكر أحد الاخوه ان الطائر يتأثر ببيئه النشاء أنا مربى فى البلاكونه ومغطى ثلاث جهات من السلاكه بالمشمع وفى حاله زياده البرد سأقوم إن شاء الله بالزياده فى الغطاء بخلاف من يربى فى الغرف المغلقه لايحتاج الى تكثيف هذا الغطاء والله أعلى وأعلم

AHMED ISMAEL
11-12-2011, 04:31 PM
بارك الله فيكم يا اخوانى
و شكراً على المرور الكريم

الزيبرا المصري
11-16-2011, 10:42 AM
أنا مع الرأي القائل أن ذلك راجع لتكيف الطائر فعند تربية الطيور في بداية هوايتي كنت أربي في البلكونة وكنت أربي فيها صيفا وشتاء وكنت فقط أغطي الطيور ليلا وكان لا توجد مشاكل كبيرة بالنسبة للبرد لتكيف الطيور على هذا المناخ .... والأن أنا اربي في غرفة مغلقة ولا أغطي الطيور لدفء الغرفة عن الخارج لذلك تعودت الطيور على هذا

البقلينو
11-16-2011, 08:26 PM
أخى الحبيب الامر كله يكمن فى تكيف جسم الطائر مع البيئه منذ الولاده فأن الطائر يتكيف على البيئه التى يعيش فيها وجسم الطائر يكيف نفسه فمثلا اذا كنت تربى البادجى فى المنزل وقررت فجأه أن تغير أسلوب المعيشه وتربى فى الخارج فى البلكونه مثلا فهذا الامر يكون مميت للطائر للتغير الكبير فى درجات الحراره وايضا يؤثر فى الطائر نوعيه الاكل المقدم له من حيث يمنحه الدفىء أم لا وايضا البادجى فى البريه يقوم بالطيران الى مسافات كبيره بحثا عن الطعام وهذا يقوى جسم الطائر ويقوى مناعته فالطائر لا يتأثر بالتغير التدريجى فى درجات الحراره مثل تتابع الفصول مما يعطى جسم الطائر فرصه للتكيف مع الجو المحيط ومعادله درجه الحراره الخارجيه ومعدل درجه حراره جسم الطائر والله الموفق

كلام منطقي وانا شخصياً فكرتي قريبة من الاخ الكريم

AHMED ISMAEL
11-27-2011, 11:39 PM
بارك الله فيكم يا اخوانى

mkyalex
11-28-2011, 12:05 AM
شكرا للمعلومات المفيدة
كان هذا السؤال يدور فى ذهنى

AHMED ISMAEL
11-28-2011, 12:12 AM
هذا السؤال يا اخى يدور فى ذهن جميع الهواه
الصغار قبل الكبار يا اخى

ابو زياد
11-28-2011, 12:35 AM
يا جماعه طائر البادجى عامة موطنه الاصلى فى استراليا وانجلترا وهولندا يعنى عامة الدول الاوروبيه وطبعا فى فى دول امريكا الجنوبيه والهواه فى معظم الدول الاوروبيه بيربوه
اخى العزيز كريم النمر : كيف حالك و دائما منور المنتدى بتعليقاتك القيمة
بالنسبة لما ذكرته بخصوص ان الموطن الاصلى للبادجى هو استراليا و انجلترا و هولندا ........... حسب معلوماتى فالموطن الاصلى للبادجى هو استراليا و اللون الاصلى لها فى البرية هو الاخضر
فهل يوجد بادجى برى موطنه فى انجلترا و هولندا ام كان المقصود انه يتم تربيته فى تلك الدول الاوربية ؟
ارجو التوضيح لتعم الفائدة ان شاء الله بمعلومات جديدة

AHMED ISMAEL
11-28-2011, 12:41 AM
الموطن الاصلى للبادجى هو استراليا و اللون الاصلى لها فى البرية هو الاخضر
ولا يوجد اى بادجى فى البريه فى اى دوله اخرى
ولكن يتم تربيته فى باقى دول العالم

ابو زياد
11-28-2011, 01:11 AM
الموطن الاصلى للبادجى هو استراليا و اللون الاصلى لها فى البرية هو الاخضر
ولا يوجد اى بادجى فى البريه فى اى دوله اخرى
ولكن يتم تربيته فى باقى دول العالم

نعم الموطن الاصلى للبادجى البرى هو قارة استراليا فقط و لونه الاصلى هو الاخضر و هو يعيش فى المناطق الجافة داخل القارة و تصل الفروخ لسن البلوغ فى عمر 60 يوما فى بيئتها الطبيعية .. سبحان الله ...

AHMED ISMAEL
11-28-2011, 05:08 PM
سبحان الله
يعنى البادجى فى البريه يبلغ عند عمر شهرين

ammar90
09-21-2012, 04:39 AM
موضوع جدا مهم وانا مع الرأي الي بيقوول حسب تعويدهم ومكان تربيتهم اي درجات الحرارة الي دعودت عليها مش بس الطيور اي حيوان اخر واطائر حتى الانسان في الاسكيمو لو جبتو على دول الخليج او الدول الواقعة على خط الاستواء مش راح يعرف يتأقلم مع الجو وهو انسان يختلف تمام عن الطائر فكيف بطائر صغير !!!!!!!!!

ريشه
09-22-2012, 12:24 AM
سبحان الله ...
نعم انا مع غالبية الاراء التى تقول على حسب البيئه او المكان الذى يربى فيه البادجى ..وفهمت من الاراء ان التغير المفاجىء هو الذى يضر بالبادجى ..لذلك لا يفضل نقله من مكان الى مكان اخر ..لعدم تعود الطائر على البيئه الجديده..
والغريب ان الطائر يعيش وينتشر فى قارة استراليا وفى الجو الجاف ...ولكى يتأقلم الطائر يجب ان نوفر له الجو المناسب فى بيئته الاصليه ..
وحلاصة الامر ان البادجى يعيش فى درجات حراره متفاوته ..ولا تصل الى درجة الرطوبه المميته ..ولا فى درجات الحراره العليا ..وخير الامور الوسط ..
ريشه

سيد ابو على
09-22-2012, 02:11 PM
السلام عليكم أخوانى الكرام موضوع جمبل وأستفدت كثيرآ شاكر لكل من اعطى معلومة حتة ولو صغيرة

mohammed shamaa
09-22-2012, 04:21 PM
ليست مشكلة البادجي في انخفاض درجة الحرارة و انما ارتفاعها
البادجي موطنه اوروبا و هو معتاد في تركيبة ريشه علي درجة الحراراة المنخفضة اما في الصيف فيجب يوميا رش مياه عليه لان ممكن اذا وصلت درجة الحرارة ل40 يموت البادجي

نورين
09-22-2012, 05:51 PM
شكرا لكم جميعا علي الافادة..................